top of page

Психологічний супровід


Емоції на полотні



Згуртування класу під час адаптації до нових умов навчання

Імітаційна гра «Єдиний організм:  створення й розвиток колективу класу»


У будь-якому колективі виникає питання, пов’язане з груповою згуртованістю, питання це важливе тому, що від рівня розвитку колективу, ступеня його згуртованості залежить ефективність роботи групи, а також психологічний комфорт кожного її члена. 

Контакт дозволяє скоротити психологічну дистанцію між учасниками групи, а також створити довірчу атмосферу в класі. Для реалізації цього підходу включені вправи, пов'язані з безпосереднім фізичним контактом (наприклад, «Привітання», «Побудуємо», «Малюнок на спині» тощо), що дозволяє розвивати відносини всередині класу. Так звані «знедолені» у вправах на відпрацювання контакту отримують можливість включатися у спільногруповий процес.

Тренінг спрямований на згуртування учнівського колективу, розвиток комунікативних навичок, емоційної стійкості, впевненості в собі, доброзичливого ставлення один до одного. Виконуючи вправи тренінгу, діти вчаться розуміти один одного, заняття мотивує їх до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.

Пропоную варіанти наступних вправ.


Вправа «Привітання»

Інструкція: «Я пропоную всім привітатися за руку, але особливим чином. Вітатися потрібно двома руками з двома учасниками одночасно, при цьому відпустити одну руку можна тільки тоді, коли знайдеш того, хто теж готовий привітатися, тобто руки не повинні залишатися без діла більше секунди. Завдання – привітатися таким чином з усіма учасниками групи. Під час гри не повинно бути розмов.»

Обговорення вправи. Рукостискання – це символічний жест відкритості та доброї волі. Важливо, що при цьому відбувається контакт очима, – це сприяє виникненню близькості і позитивної внутрішньої установки. Те, що дія відбувається без слів, підвищує концентрацію уваги членів групи і надає дії принадність новизни.


Гра «Один до одного»

Мета: вчити взаємодіяти дітей один з одним.

Інструкція: «Зараз ви будете грати в одну дуже цікаву гру, під час якої все потрібно робити дуже - дуже швидко. Ви покажете мені, наскільки уважно ви мене слухаєте і наскільки швидко ви можете зробити те, що я буду вам говорити. Зараз у вас рівно 5 секунд, щоб вибрати собі партнера і швидко - швидко потиснути йому руку... А тепер я буду вам говорити, якими частинами тіла вам потрібно буде дуже швидко «привітатися» один з одним:

- права рука до правої руки!

- ніс до носа!

- спина до спини!

Ну, що ж, це ви змогли зробити швидко. А тепер запам'ятайте, будь ласка, наступне. Кожен раз, коли я скажу: «Один до одного!», Вам буде потрібно швидко - швидко знайти собі нового партнера і потиснути йому руку. А після цього я знову буду називати частини тіла, якими ви повинні будете доторкатися друг до друга. Можна провести 5-6 змін партнерів.

Обговорення:

- Чи сподобалася тобі гра?

- Чи легко тобі було діяти швидко?


Вправа  «Будинок»

Мета: виявити розуміння учасниками поняття «колектив», обмін досвідом.

Обладнання: малюнок «Будинок»

Завдання:    Кожній групі дається завдання побудувати «Будинок» і заселити його за поданим зразком:

  • фундамент  -  написати  своє поняття, що таке колектив;

  • основна частина, цеглинки – форми і методи роботи, щодо згуртування колективу;

  • вікно - фактори, що руйнують згуртованість колективу;

  • двері відчинені - фактори, що допомагають покращити психологічний клімат в колективі;

  • сонечко – риси педагога, що допомагають працювати в колективі;

  • хмарки  - поміркувати,  що  заважає  працювати в колективі;

  • дах  -   навести  приклади  творчості  в  роботі.

Після закінчення обговорення будинків.

Висновок. Співпраця – це головна умова існування колективу, тільки взаємодіючи і підтримуючи один одного, ми можемо досягти успіхів в діяльності, а як зробити щоб бути не просто членом, а учасником команди ви бачите.


Вправа «Квадрат»

Мета: відчути кожного учасника групи.

Хід вправи. Побудуйте весь колектив у коло, і нехай учасники заплющать очі. Тепер, не розплющуючи очей потрібно перебудуватися в квадрат. Зазвичай відразу починається балаган, всі кричать, пропонуючи свою стратегію. Через який час виявляється організатор процесу, який фактично будує людей. Після того, як квадрат буде побудований, не дозволяйте відкривати очі. Запитайте, чи всі впевнені, що вони стоять у квадраті? Зазвичай є кілька людей, які не впевнені. Квадрат дійсно повинен бути рівним. І тільки після того, як абсолютно всі погодяться, що стоять саме в квадраті, запропонуйте учасникам відкрити очі, порадіти за хороший результат і проаналізувати процес. Так само можна будуватися в інші фігури.

Під час вправ учасники переживають сильні емоції і роблять масу висновків, тому після кожного етапу можна влаштовувати невелике обговорення, де можна говорити побажання своїм колегам для поліпшення роботи. Найголовніше питання: яким чином завдання можна було зробити краще та швидше?

Дуже добре, якщо кожен учасник тренінгу буде відзначений керівництвом, а ще краще, якщо команди отримають хороші пам'ятні призи.

1-й варіант. Побудуйте, використовуючи всіх гравців команди:

  • квадрат;

  • трикутник;

  • коло;

  • ромб;

  • букву;

  • пташиний косяк.

Ви побачили як вам співпрацювати всім разом. Легко вам було чи ні? Як ви домовлялися, хто виявився лідером, можливо хтось заважав. Але в житі ми не часто працюємо в таких великих групах, частіше життя нам дає змогу працювати в підгрупах. А як ви зможете так взаємодіяти, давайте перевіримо.


Вправа «Серветка»

Мета: усвідомлення своєї неповторності.

Обладнання: паперові серветки.

Хід вправи: Психолог роздає учасникам серветки. Діти повинні чітко виконувати інструкцію психолога: «Наші серветки складені квадратом. З ліва на право складіть її так, щоб вийшов трикутник. Тепер надірвіть одну з вершин трикутника. Далі у трикутнику намагайтеся вирвати невеличке коло. Навколо цього кола зробіть маленькі дірочки. А тепер розверніть ваші серветки. Що ми бачимо? Чи всі наслідували інструкції? Чи є однакові серветки? Який висновок ми можемо зробити? (відповіді дітей). Так дійсно, всі ми схожі і одночасно всі ми такі різні… ».


Мозковий штурм. «Традиції класного колективу»

Від того, наскільки дружний класний колектив, залежить психологічний стан кожного учня. Від ступеня згуртованості дітей у класі залежить і ступінь засвоєння навчального матеріалу, ефективність роботи вчителя з класом і формування особистості учнів. У справі створення дружного колективу провідна роль, звичайно, належить класному керівникові. Ось декілька дієвих рекомендацій:

  • Створити в класі єдину систему традицій і цінностейДля цього можна запропонувати учням відповісти на запитання анкети:

1. Яким, на твою думку має бути дружній клас?

2. Як зробити так, щоб клас став дружнім?

3. Які традиції є у нашому класі?

4. Назви твої «можна» і «не можна» у класі.

5. Які заходи в класі, на твою думку, повинні стати традиційними?

  • Запровадити традицію зворотнього зв'язку (в кінці кожного семестру і в кінці року учні пишуть записки, де можуть поставити питання, написати щось наболіле, про що не можуть сказати вголос; на основі цього педагог планує виховну роботу).

  • Створити «скриньку побажань».

  • Проводити якомога більше традиційних позакласних заходів.

  • Традиція бути всім класом завжди поряд з тим, у кого в житті настали важкі дні.

  • Традиція походів та екскурсій на природу, по пам'ятним місцям своєї Батьківщини, своєї країни.


Вправа «Кульки»

Опис вправи. Учасники, які об'єдналися в трійки, отримують завдання: спочатку якнайшвидше надути 3 повітряних кульки, а потім домогтися, щоб вони луснули, затиснувши їх між своїми тілами. При цьому не можна наступати на них, використовувати будь-які гострі предмети, нігті, деталі одягу.

Психологічний зміст вправи:

  • згуртування;

  • ломка просторових бар'єрів між учасниками.


Гра «Таємничий друг»

Мета: створення в групі хорошого психологічного клімату і розвитку дружніх відносин між дітьми.

Матеріали: коробка, з якої діти можуть тягнути жереб, складені вчетверо листочки паперу з написаними на них іменами дітей.

Інструкція: «Я хочу запропонувати вам нову гру, грати в яку ви зможете протягом усього наступного тижня. Я пройду перед вами з невеликою коробочкою, в якій лежать ваші жеребки. На кожному з них написано ім'я одного з вас. Ніхто не повинен знати, чиє ім'я вам дісталося ». (Далі педагог обходить з коробкою всіх дітей і дає можливість тим дітям, які витягнуть своє ім'я, поміняти папірець.)

«Протягом наступного тижня ви будете «таємничим другом» або «таємничої подругою» того, чиє ім'я вам дісталося. Завдання цього «таємничого друга» або «таємничої подруги» - робити своєму підопічному час від часу приємні сюрпризи. Ці маленькі сюрпризи повинні приносити людині радість, викликати усмішку і приносити задоволення. Але при цьому ви повинні влаштовувати свої сюрпризи таким чином, щоб ваш підопічний не міг здогадатися, від кого він їх отримує. Через тиждень гра закінчується, і ви будете відгадувати, хто ж був настільки люб'язний з вами весь цей час ...

Розкажіть, будь ласка, якими можуть бути сюрпризи?»

Можна обговорити загальні правила щодо того, які сюрпризи допустимі, а які ні.

Обговорення:

  • Чи любиш ти іноді порадувати інших невеликими сюрпризами?

  • Ти вже чекаєш приготованих для тебе сюрпризів?

 


100 питань дитині

І. Ненудні запитання замість «Як пройшов твій день»

1.      Яка подія сьогодні була найцікавішою?

2.      Що нового ти дізнався за день?

3.      Що змусило тебе сьогодні посміхнутись?

4.      Хто зробив щось смішне, веселе?

5.      Що здивувало тебе сьогодні?

6.      Чи допоміг ти кому-небудь?

7.      Хто-небудь зробив щось хороше для тебе?

8.      Ти сьогодні пишався собою? Із-за чого?

9.      Тобі було сумно?

10.   Що сьогодні було складним і незрозумілим для тебе?

11.   В яку гру ви грали сьогодні з друзями?

12.   З ким ти сьогодні сидів за обідом?

13.  З ким з однокласників ти хотів би дружити, але поки не дружиш?

14.   Хто з твоїх однокласників твоя повна протилежність?

15.   Хто з вчителів тобі подобається більше за всіх? Хто не дуже?

16.   Якщо б ти на один день став вчителем, чому б ти навчив однокласників?

17.  Що-небудь привело тебе до роздратування?

18.  Хтось в цей день вчинив несправедливо?

19.  Чи було щось, що тебе засмутило?

20.   З чим ти був не згоден сьогодні?

21.   Якщо б сьогоднішній день можна було прожити ще раз, щоб ти зробив інакше?

22.   Що в тебе не вийшло на цьому тижні? Що вийшло?


ІІ. Питання, що розвивають фантазію

23.   Якщо б з неба йшов дощ з їжі, щоб ти хотів, щоб це було?

24.  На якій тварині ти хотів би прокотитися: на слоні чи на жирафі?

25.  Якби ти міг перейменувати кольори, як би ти їх назвав?

26.  Якби наша кішка вміла розмовляти, щоб вона сказала?

27.  Якби ти міг задати питання будь-якій дикій тварині, щоб ти в неї запитав?

28.  Якби в тебе була своя печера, щоб було всередині?

29.  З чого можна побудувати стіну, яку неможливо розрушити?

30.  Яка  тварина могла б добре керувати авто?

31.  Яких винаходів не вистачає світу?

32.  Щоб було, якби машина часу існувала?

33.  Як був би  побудований світ, якщо б люди не придумали грошей?

34.  Якщо б в тебе була чарівна паличка, які три бажання ти б загадав?


ІІІ. Питання про дитину

35.  Які 5 слів описують тебе найкраще?

36.  Що тобі подобається в собі? А що ні?

37.  Якби ти міг щось змінити в собі, щоб це було?

38.  Якби на один день можна було стати кимось іншим, ким би ти став?

39.  Якби ти був супергероєм, якою силою ти б володів?

40.  Якби ти міг поїхати куди завгодно, куди б ти поїхав?

41.  Які звуки тобі подобаються?

42.  Що дорослі про тебе не розуміють?

43.  Яким був кращий комплімент, який тобі коли-небудь говорили?

44.  Яке заняття робить тебе щасливим?

45.  Яке свято ти любиш найбільше?

46.  Як ти піклуєшся про інших людей?

47.  Що викликає в тобі ніжність?

48.  Що ти відчуваєш, коли я обіймаю тебе?

49.  Від чого ти можеш заплакати?

50.  Що примушує тебе злитися?

51.  Що тебе лякає?

52.  Щоб ти більше хотів вміти: літати, як птиця, чи плавати, як риба?

53.  Якби у тебе був мільйон доларів, на що б ти його витратив?

54.  Якщо в тебе було достатньо грошей, щоб не працювати, ти працював би чи ні?

55.  Якщо б ти відкрив би власний магазин, щоб там продавалось?

56.  Якби ти писав книгу, про що вона б була?

57.  Тобі подобається щось дарувати іншим людям?

58.  Яким був би твій ідеальний день?

59.  Що ти вмієш робити такого, чого міг би навити інших?

60.  Чому б ще ти хотів би навчитись?

61.  Яким був самий щасливий/нещасливий момент твого життя?

62.  Зі всіх речей, які ти знаєш, що буде самим потрібним у дорослому житті?

63.  Якби ти міг мандрувати у часі і побачити себе три роки тому, яку пораду ти б собі дав?

64.  Чим ти більше а все пишаєшся у житті?

 

ІV. Питання про будову світу і життя

65.  Що робить людину розумною?

66.  Як думаєш, що відчувають інші люди?

67.  Для чого ходити в школу?

68.  Яким буде життя в майбутньому?

69.  Щоб ти поміняв в цьому світі, якщо б міг?

70.  Чи легко бути дитиною? А дорослим?

71.  Як дізнатись, що ти вже подорослішав?

72.  Чи зобов’язана дитина поважати всіх дорослих?

73.  Чи треба завжди слухатись батьків?

74.  Як можна наказувати дітей і за що?

75.  Чи має право людина вкрасти їжу, якщо помирає з голоду?

76.  Чи можна завжди робити те, що хочеться?

77.  Чому люди брешуть?

78.  Чи можна завжди говорити все, що думаєш?

79.  Чому люди розлучаються?

80.  Чому люди сваряться, хіба не можна обговорити все спокійно?

81.  Чому дорослі мало посміхаються?

82.  Чому люди палять, якщо це шкідливо?

83.  Що таке поганий і гарний настрій?

84.  Що треба робити в старості?

85.  Що таке душа і де вона знаходиться?

86.  Що таке любов?

87.  Як зрозуміти, що хтось тебе кохає?

88.  Чи може кохання бути вічним?

89.  Що таке щастя?

90.  Чи можна завжди залишатись щасливим і ніколи не сумувати?

91.  Чи можна бути щасливим без грошей?

92.  Чому багаті люди не діляться грошима з бідними?

93.  Всі люди рівні?

94.  Чи можна вважати світ прекрасним, якщо в ньому є війна і голод?

95.  Чи можна обійтись без війн?

96.  Чи є користь від проблем і труднощів?

97.  Чи можна відповісти грубістю людині, яка була з тобою грубою, чи треба лишатись ввічливим?

bottom of page